Naast de RSV (Renard Stampe Vertongen) waren er ook andere SV (Stampe Vertongen) types :
De meest gekende zijn de SV-4A, SV-4C en SV-4E versies van deze tweedekker
Special en ongebruikelijke uitvoering van SV-4A F-BABI (France)
Heel wat minder gekend zijn echter de volgende Stampe Vertongen vliegtuigen:
SV
5, Stampe-Vertongen
Twee-zit
trainer tweedekker. SABCA bouwde er 30 voor de Luchtmacht,
Enkelen werden gebouwd voor Letland, dat er daarna 6 bijbestelde.
Type: SV 5
Functie: trainer
Jaar: 1935 Bemanning: 2 Motor: 1 * 250kW Armstrong Siddeley
Cheetah IX
Snelheid: 277km/h Plafond: 7200m Afstand:
Bewapening: 2*mg
SV 6,
Stampe-Vertongen
Eenzitter
tweedekker. 125hp De Havilland Gipsy Major.
SV 7,
Stampe-Vertongen
Tweedekker
bommenwerper. The SV 7 was een eenmalig ontwerp. De
Fairey Battle werd besteld door de Luchtmacht.
Type: SV 7
Function: lichte bommenwerper
Jaar: 1935 Bemanning: 2 Motor: 1 * 507hp P&W Wasp
Snelheid: Plafond: Afstand:
Bewapening: 5*mg
Jean Stampe (met hoed) bij de aflevering van een SR7B in 1966 op EBTN
SV 10, Stampe-Vertongen
Aanvals
bommenwerper. De SV 10 was een tweemotorig toestel. Het prototype
ging verloren bij een ongeval.
Type: SV 10
Functie: aanvals bommenwerper
Jaar: 1935 Bemanning: 5 Motoren: 2 * Gnome-Rhone 14Krsd
Snelheid: 350km/h Plafond: 8000m Afstand:
Bewapening: 0-1*g 5-4*mg 600kg
SV 18,
Stampe-Vertongen
Krachtiger
versie van de SV4.
SV 22,
Stampe-Vertongen.
Tweedekker
trainer.
Stampes
in speciale uitvoering
Dit is de SV-4C
OO-TOX (home based Saint Ghislain) met een SV-4B canopy en een
Lycoming motor.
(C) www.westwings.be
Zeldzame Stampe-Renard SV-4D OO-SRS (momenteel in de collectie van het Brussels Luchtvaart Museum)
Speciale
paginas over andere intressante SV-4 toestellen
SV-4RS ULM 1/1 maiden flight
Maiden flight van de ULM SV-4RS op schaal
1/1.
Op 28/12/2016 heeft de ULM SV-4RS 95-AFU
zijn eerste testvluchten gemaakt op Büllingen.
Op you tube kan je de vlucht bewonderen
onder de naam Stampe SV4-RS Maiden Flight.
Het ganse team was heel tevreden met de
lang verwachte vlucht. Momenteel zijn al meer dan dertig kits de deur uit en men
heeft een stop ingevoerd
aan serienummer 50 Wegens de te grote belangstelling.
Het prototype vliegt met de Rotax 912 ;
verder zijn er testen bezig met de Mikron III en er is eentje in opbouw met een
D-Motor.we gaan zeker in de toekomst ULM SV-4's gaan zien op de Antwerp Stampe Fly-Inn !
We gaan zeker in de toekomst ULM SV-4's
gaan zien op de Antwerp Stampe Fly-In !
Vooraleer piloten hun opleiding kregen op de SV-4B kregen ze een basisopleiding vliegen op een vliegsimulator. In die tijd was er slechts 1 simulator in gebruik, de zgn Link Trainer.
Ten tijde van de depressie, de jaren dertig, waren vliegtuiglessen voor velen onbetaalbaar. In Amerika had een zekere Edwin Link een vliegschool, en teneinde het voortbestaan van zijn school te verzekeren rijpte bij hem het idee om de dure vliegtijd te verkorten door een vliegtuigtrainer te ontwerpen. Links vader bezat een orgel- en pianofabriek, en hij besloot de technieken van die apparaten te gebruiken voor zijn vliegtuigtrainer. Hij zou met de vacuumpompen en balgen, het stampen, rollen en gieren van vliegtuigen nabootsen. Na enkele mislukte pogingen slaagde hij er eindelijk in een toestel te ontwerpen dat enigszins leek op een vliegtuig en in staat was om de bewegingen van een vliegtuig na te bootsen via een complex balgensysteem. De eerste Link Trainers, zoals ze werden genoemd, waren aanvankelijk bedoeld voor het aanleren van visueel vliegen, en buiten zijn eigen school was niemand geïntresseerd in Links ontwerp, dat voor velen eerder thuishoorde op de kermis.
Niettegenstaande de matige respons bleef Link zijn Trainer vervolmaken zodat ook het blindvliegen kon worden gesimuleerd. Het vliegen dus op instrumenten. Het tij keerde echter in 1934 toen de US Army Airforce belast werd met het uitvoeren van nachtelijke postvluchten. Gezien de vele ongevallen zocht men een systeem om ook bij duisternis en lage wolken te kunnen vliegen en kwam men terecht bij Link, zijn Trainer en zijn blindvlieginstrumenten. De eerste grote deal was binnen. Kort nadien sleepte hij een tweede groot contract in de wacht, namelijk van de Japanse Marine. De ironie van het lot zal later willen dat de Japanse piloten hun kunde verworven op de Amerikaanse Link Trainer tijdens WO II zullen gebruiken tegen de Amerikaanse vliegtuigen. Eind de jaren dertig hadden vrijwel alle militaire luchtmachten en grote luchtvaartmaatschappijen een Link Trainer in gebruik. Tijdens WO II zullen meer dan een half miljoen piloten worden opgeleid in het instrument- en procedurevliegen op de Link Trainer.Want eindelijk had men het belang van de Trainer ingezien : men kon sneller neergeschoten vliegtuigen vervangen dan piloten opleiden.
Ook de Belgische luchtmacht gebruikte de linktrainer voor de opleiding van zijn piloten. De trainer werd gebruikt tot in de jaren 60.
Een dergelijke originele Link Trainer compleet met
operator eenheid staat dus te bezichtigen in het Stampe Vertongen
museum te Deurne. Het tentoongestelde toestel in Deurne is van
het type D2, dat bekend staat als de Blue Box. Link
schilderde namelijk de eerste generatie trainers blauw. Ze zagen
eruit als kleine linnen vliegtuigjes met korte gele vleugels en
vliegvlakken.
Een gelijkaardig exemplaar, met andere beschildering bevindt zich in het Legermuseum te Brussel.
Wie eens graag in een Link Trainer zit kan ook terecht in het 385 Bomber Group Museum in Perlé, Groot-Hertogdom Luxemburg (http://www.385bg.com).
Fotos van Koen Vantorre, in de Link Trainer, en van het instrumentenpaneel.
Link Trainer Control Unit (Deurne-Antwerpen Stampe Museum)
De Link trainer in het Stampe Museum werkt vandaag nog steeds (C) Koen Vantorre 2007 - film met klank
Link Trainer handleiding "Première leçon de Link Trainer" door Adj Vlieger 1e klas Lejeune, Link Trainer instructeur.
Database, geschiedenis
en foto gallerij van
de 65 SV-4B toestellen in dienst bij de Belgische Luchtmacht en
de nog vliegende toestellen.
Acro Team "Les
Manchots" ,
de toestellen die hiervoor werden gebruikt en de piloten van het
team. Artikel Dominique Hanson.
Crash raport van het
tragisch ongeval met SV-4b V43 in Twente (Nederland) in 1986 - Crash raport van het
ongeval met SV-4B V53 op het Old Rhinebeck vliegveld van New York in 2001
- SV-4B crashes in België overzicht van alle SV-4B
crashes in België
SV-4B met Blackburn
Cirrus motor artikel van L. Wittemans.
Andere types van
SV toestellen en de LINK trainer , een opsomming van
andere vliegtuigen gebouwd door Stampe Vertongen, evenals een
artikel over de LINK trainer, de eerste generaties
vliegsimulatoren.
SV-4B OO-ATD en Divoy en
Donnet, de vlucht naar de vrijheid
van Leon Divoy en Michel Donnet met SV-4B OO-ATD - SV-4B OO-ACB van
Verbraeck en Reuter , ze vluchtten met een SV-4B in '40 van Frankrijk
naar Portugal
SV-4B V2 vlucht naar
Kamina (Congo) , in 1950 kreeg militair piloot Manu Geerts de
opdracht SV-4B V2 af te leveren in Congo, Kamina. Een vlucht van
10.578km, en 66 uren vlucht, artikel van R. Decobeck.
SV-4B gedurende WWII in
Africa
, in het begin van WWII werden 24 toestellen van het eerste type
SV-4B naar Congo overgebracht. De eerste SV-4B versie had een
open cockpit. Artikel van L. Wittemans.
Belgische Lucht Cadetten, zij gebruikten tot in de
jaren 70 de laatste SV-4B toestellen in dienst van de Luchtmacht
als sleepvliegtuig. overgebracht.
SV links en andere
luchtvaart links.
Reacties van SV-4B piloten, mysterieuze fotos en contactadres