SV-4 OO-ACB en de vlucht van Désiré Verbraeck en George Reuter.
Bij het uitbreken van WO II werden door de miliatire overheid 2 burgervliegtuigen opgeëist voor gebruik als verbindingsvliegtuig, de OO-APR en de OO-ACB. 2 van de 6 oorspronkelijke SV-4 toestellen. Twee piloten die de eerste schermutselingen van de oorlog meemaakten, Adj. Vlieger Désiré Verbraeck en Sgt Vlieger George Reuter, zitten in Zuid-Frankrijk te wachten op de bezetter en een aan de zekerheid grenzende krijgsgevangenschap. Ze weten dat daar ook één van de opgeëiste en nog intacte Belgische SV-4 staat. Uit gegevens, bestaande fotomateriaal en vergelijking, zou het hoogstwaarschijnlijk gegaan zijn om de OO-ACB (ook de SV-4 OO-APR en de SV-4B OO-AOU zouden militaire cocardes hebben gedragen).
SV-4 OO-ACB (verzameling AELR/Brussels Air Museum)
Net als andere piloten willen ook Verbraeck en Reuter een poging wagen om Engeland of Afrika te bereiken teneinde aan de zijde van de gealieerden de strijd tegen Duitsland verder te kunnen zetten. Engeland of Afrika bereiken met de SV-4 is echter onmogelijk, de beste keuze lijkt hen Portugal, toch nog een kleine 500 km ver en een overtocht van de Pyreneeën. Oorspronkelijk krijgen ze formeel verbod van hun eenheid om een ontsnapping te wagen, maar op 20/6/40 geeft hun commandant hun toch groen licht. Ze stijgen op in Moissac en doen een tussenstop in Dax waar ze kunnen bijtanken.
Totaal gedesorienteerd en
door hun brandstofvoorraad heen landen ze in een vallei op een
pas geploegd veld, waarbij het toestel overkop gaat. Het
vliegtuig heeft geen te grote schade, en ook de beide piloten
zijn niet gewond. Van de nieuwsgierigen komen ze teweten dat ze
wel degelijk op Portugees grondgebied staan.
Wat met toestel later is gebeurd is onduidelijk, maar waarschijnlijk was de schade groter dan voorzien en is het gebruikt voor onderdelen. Het duurt nog tot eind augustus 1940 eer Verbraeck en Reuter er in slagen Belgsch Congo te bereiken. In Rhodesie (Zimbabwe) worden ze tenslotte aangenomen door de RAF. Om hun families niet in gevaar te brengen nemen ze een valse naam aan : John Patrick Robinson en James Carter. Ze krijgen beiden de graad van Pilot Officer en worden in 1941 ingedeeld bij het 45 Sqd dat vliegt op Bristol Blenheim, een tweemotorige bommenwerper. George Reuter sneuvelt op 19/5/41 tijdens een luchtgevecht boven Benghazi, in zijn Blenheim IV T2179 "J". Verbraeck, intussen overgegaan naar het 11 Sqd sneuvelt op 22/11/41 bij een Duits bombardement van JU-88's van het II/KG op het vliegveld LG-104.
Zeldzame foto van de OO-ACB van vóór 1939. Het vliegtuig werd oorspronkelijk uitgerust met een gesloten cockpit. Op aanraden van Jean Stampe werd het toestel echter opnieuw uitgerust met een open cockpit. (Verzameling AELR/Brussels Air Museum)
(Bron : BAMM - Luc Wittemans,Guy Roberty en Jacques Schelfaut)
Database, geschiedenis en foto gallerij van de 65 SV-4B toestellen in dienst bij de
Belgische Luchtmacht en de nog vliegende toestellen.
Acro Team "Les
Manchots" ,
de toestellen die hiervoor werden gebruikt en de piloten van het
team. Artikel Dominique Hanson.
Crash raport van het
tragisch ongeval met SV-4b V43 in Twente (Nederland) in 1986 - Crash raport van het
ongeval met SV-4B V53 op het Old Rhinebeck vliegveld van New York in 2001
- SV-4B crashes in België overzicht van alle SV-4B
crashes in België
SV-4B met Blackburn
Cirrus motor artikel van L. Wittemans.
Andere types van SV
toestellen en de LINK trainer , een opsomming van andere
vliegtuigen gebouwd door Stampe Vertongen, evenals een artikel
over de LINK trainer, de eerste generaties vliegsimulatoren.
SV-4B OO-ATD en Divoy en
Donnet,
de vlucht naar de vrijheid van Leon Divoy en Michel Donnet met SV-4B
OO-ATD - SV-4B OO-ACB van
Verbraek en Reuter , ze vluchtten met een SV-4B in '40 van
Frankrijk naar Portugal
SV-4B V2 vlucht naar
Kamina (Congo) , in 1950 kreeg militair piloot Manu Geerts de
opdracht SV-4B V2 af te leveren in Congo, Kamina. Een vlucht van
10.578km, en 66 uren vlucht, artikel van R. Decobeck.
SV-4B gedurende WWII in
Africa , in het begin van WWII
werden 24 toestellen van het eerste type SV-4B naar Congo
overgebracht. De eerste SV-4B versie had een open cockpit.
Artikel van L. Wittemans.
Belgische Lucht Cadetten, zij gebruikten tot in de
jaren 70 de laatste SV-4B toestellen in dienst van de Luchtmacht
als sleepvliegtuig. overgebracht.
SV links en andere
luchtvaart links.
Reacties van SV-4B piloten, mysterieuze fotos en contactadres