Fotos van onbekende SV-4B toestellen waarover we informatie zoeken

SLN02

Zowel SV-4B V20 als V36 werden verkocht aan Canadese piloten of vliegclubs. V20 was toestel nr 1162, en kreeg de Canadese immatriculatie SLN02, de V36 was toestel nr 1178 en kreeg de Canadese immatriculatie SLN01.

(c) Verzameling AELR/Brussels Air Museum

Op deze foto staat het toestel dat als SLN02 werd beschilderd. Een uitvergroting van het staartvlak toont ons het nr van het toestel : 1178 ! Het toestel dat volgens onze gegevens als SLN01 werd verkocht. Gebeurde hier een onvrijwillige verwisseling van beide toestellen of zijn de bestaande gegevens die consulteerbaar zijn foutief.

Indien je wil reageren op deze oproep zet als mailonderwerp : SLN02

Etienne Dufebvre (lid van AELR en IPMS Belgium :

Is het mogelijk dat de SLNO2 rudder werd beschadigd en vervangen door die van de SLNO1 ? Of, is het mogelijk dat de assemblage van beide toestellen in Canada iemand de rudders gewoon verwisselde ?

Groetjes

Clark Seaborn (eigenaar van deze SV-4B V20)  (19/07/12)

By chance I was looking at this part of the Stampe website and found your photo and mystery question.  I am the current owner of Stampe V20, now registered C-GSLN, which I purchased from the estate of a deceased owner 5 years ago.   The airplane is now based at a grass aerodrome near Calgary Alberta, and is painted bright red with yellow stripes.  As the airplane was painted during overhaul some 20 years ago, and recovered with fabric there is no chance of any numbers remaining on the tail.
 
 My understanding from the logbook and discussions with the Canadian jet fighter pilot who originally purchased V20 from auction sale in 1971 was that this airplane had registration SLN02, the SLN referring to the Baden Soelingen RCAF base at the time.  Several of these F104 pilots bought Stampes, which ultimately became shipped back to Canada in the hold of C130 Hercules transports as settlers effects.  Military fighter pilots didn`t get much pay, but some benefits such as free moves.  The photo of SLN02 which you have published on the website must have been taken at Baden Soelingen to have that prominent SLN02 registration showing.  If the rudders were ever exchanged it would have happened at the base in Germany, because as these pilots were transferred out at different times the airplanes went to various locations in Canada-my V20 initially being flown by C130 to Cold Lake Alberta.
 
I was told that because the Baden Soelingen base had nuclear weapons at that time, no photos were allowed of my airplane near F104`s.  I am curious about the picture you published-the fuselage covering almost looks to be camouflage painted-not the overall trainer orange seen on Belgian air force. 

Clark Seaborn (owner of this SV-4B V20) (07/19/12) 

I have finally cleared up a couple of mysteries on the Stampes sold to the Baden Sollingen flying club NATO pilots.  One big error discovered fom V20 and V36 log books- my V20 was actually SLN 01, V36 was SLN 02.  Perhaps this may clear up some mysteries in your photo files too. 

(wijziging werd aangebracht in de database V20)

Email : info@sv4b.be


Ongewone beschildering van onbekende SV-4B

Deze fotos tonen een onbekende SV-4B in de beschildering van een Franse tweedekker uit de 2de Wereldoorlog, of volgens sommigen een Franse tweedekker uit de eerste Wereldoorlog (de Spad van Guynemer - les Cygognes ?). De beschildering zou gebeurd zijn in de jaren 50 voor de opnames van een RTBF reportage. De fotos zijn genomen op het vliegveld van Chièvres vermoedelijk in de jaren 60 (daar SV V65 er al in de kleuren van Les Manchots bijstaat). Dat het wel degelijk om een SV-4B gaat zien we aan de rail waarop de cockpit cap liep. De voorste pilot seat is overigens dichtgemaakt.

(c) Verzameling AELR/Brussels Air Luseum

Opmerkelijk hierbij is dat de besschildering van de rechterflank verschillend is van deze van de linkerflank van het toestel. Wat er kan op wijzen dat het toestel inderdaad gebruikt werd voor een filmopname. Wij zoeken om welke SV-4B het hier gaat, wanneer en waarom het in die speciale kleuren werd geschilderd.

Yves Duwelz :

"Voor de SV4B in de kleuren van een Franse jager van WO1. Dat was voor de serie van de reportage "Le Journal de la Grande guerre - 1964-1968" met de wel bekende Selim Sasson."

Ludo Peleman (67B Promotie) :

"In 1967 was ik leerling- piloot in Goetsenhoven ( 67B promotie) en vloog op SV-4 bis. Mijn instructeur was Luitenant-Vlieger Christiaens. In het najaar van dat jaar werden voor  RTBF-opnames 4  SV’s voorzien van Engelse kentekens en 4 van Duitse kentekens. Of ze volledig werden   herschilderd herinner mij ik niet meer. Door de “ Engelsen “ moest een duikaanval worden uitgevoerd op de tegenstanders die mooi in formatie vlogen. Deze   werden dan neergeschoten waarna ze in vrille neervielen compleet met zwarte rookpluim die werd geproduceerd door een rookpot die aan het onderstel was bevestigd .  De repetities werden uitgevoerd door gewone oranje toestellen,gevlogen door instructeurs waarbij wij, leerling –piloten,  mochten deelnemen, gezeten in de voorste cockpit. Ik heb hiervan een wondermooie reeks dia’s aan overgehouden, die stiekem werden genomen vanuit de lucht. Ik kan mij echter  niet herinneren dat aan deze aanval ook een “Franse “ SV4bis deelnam. Misschien werd het toestel voor andere opnames voor dezelfde serie, gebruikt."

Indien je wil reageren op deze oproep zet als mailonderwerp : Kleuren

Email : info@sv4b.be


Waarom werd de SV-4B V29 registratie OO-GWR veranderd in OO-GWB

In 1972 werd de SV-4B V29 gekocht door de Storck Company. Vier bestuurders van die firma gaven de eerste letter van hun voornaam voor de burgerlijke registratie : OO- G (Guy) W (Willy) R (René & Roland). Op 16 januari 1976 vloog piloot Guy Vanderlinden dit toestel met de registratie OO-GWR van het militaire vliegveld van Koksyde naar het toenmalige vliegveld van St Denijs Westrem. Vanaf dat ogenblik vliegt het toestel echter met de registratie OO-GWB, terwijl niemand weet wanneer en waarom de oorspronkelijke registratie werd gewijzigd.

SV-4B V29 op het vliegveld van Koksyde, 16/1/1976, met registratie OO-GWR

Oude foto van de V29, nu met registratie OO-GWB

Minnebo  - 19/07/2008 (één van de oorspronkelijke eigenaars)

Mij werd verteld in de jaren 70 dat de registratie OO-GWR snel werd veranderd in OO-GWB omdat er een probleem was aangaande de beschikbaarheid van OO-GWR, en door de bevoegde instanties werd aan Storck Aviation gevraagd de registratie letters te wijzigen. Om het schilderwerk tot een minimum te beperken werd een registratie gekozen die het dichts aanleunde bij de oorspronkelijke registratie, en werd de "R" veranderd in een "B". Fotos uit die periode tonen dit mooi aan. Prachtig te zien dat dit toestel nog steeds vliegwaardig is.

Indien je wil reageren op deze oproep zet als mailonderwerp : OO-GWB

Email : info@sv4b.be


Piloot van SV-4B V19 met onbekend type helm en masker :

 

Op 12 september 1969 nam piloot Hubert Sermon op de vliegbasis van Bierset deze foto van de SV-4B V19, gevlogen door piloot Harry Raes. Opmerkelijk aan deze foto is de helm en het masker dat de piloot draagt. Normaal is het geen zuurstofmasker daar dit geen optie was in de SV-4B toestellen. Deze helm is ook te zien op een foto van de SV-4B V26. Heeft iemand meer informatie ?

Eric Vormezeele (voormalig BAF piloot en vliegtuigverzamelaar) :

De helm is een Belgische aanpassing van de Franse gueneau parahelm, en werd gebruikt door de BAF op het einde van 1969

Danny Cabooter (voormalig BAF piloot, SV-4B eigenaar, en voorzitter van het SV museum) :

Dit is geen zuurstofmasker daar dit niet voorzien was op de SV-4B toestellen. Het masker heeft een ingebouwde microfoon om storingsvrij uit te zenden. Met open cockpit en effect van de wind en de motor was men soms moeilijk verstaanbaar. Dergelijke maskers worden nu nog gebruikt door piloten die met de Spitfire vliegen.

Indien je wil reageren op deze oproep zet als mailonderwerp : Helm

Email : info@sv4b.be

 

Terug naar reactie

Terug naar Introductie