Les
Manchots (1965-1970)
Ter gelegenheid
van de meeting 1964 te Melsbroek, werd de Elementaire Vliegschool
van de Luchtmacht (EVS Goetsenhoven) voor het eerst aangezocht
deel te nemen aan een internationale show, en dit met het
opleidingstoestel SV-4bis, van Belgische makelij.
Begin 1965 begonnen de oefeningen met het oog op de vorming van
een echt akrobatisch team.
Gezien de eigenaardigheden van de SV-4B kan men moeilijk een
programma samenstellen dat zou kunnen vergeleken worden met
andere teams die met straalvliegtuigen zijn uitgerust.
De SV-4B is veel trager en lichter, tevens veel minder krachtig
en ten zeerste onderhevig aan de grillen en nukken van de wind.
Daarentegen is het veel beter dan vele andere toestellen geschikt
voor akrobatische bewegingen en voor konfiguraties in rugvlucht.
Met het oog op de deelneming aan de vliegmeetings, en zonder hun
opdracht als moniteur te onderbreken, oefenden commandant FEYTEN
en luitenant LAMBERMONT zich in patrouille, terwijl adjudant-chef
piloot JANSSENS de oefeningen in solo voortzette.
De originaliteit van de Manchots-patrouille bleek uit de
realisatie van een ganse keten stoutmoedige akrobatische figuren
waarbij de mogelijkheden van de rugvlucht rijkelijk benut werden.
De jonge patrouille treedt officieel voor de eerste maal op
tijdens de internationale vliegmeeting in Brustem in 1965.
De aanbiedingen stromen binnen en steeds meer treden ze op in
België en het buitenland.
In 1966, een jaar met een massa presentaties, vervangt luitenant-vlieger
CHRISTIAENS luitenant-vlieger LAMBERMONT.
In 1967 heeft de patrouille nog steeds geen naam.
Het embleem van de EVS enerzijds en de originaliteit van de
voorgestelde figuren en de virtuositeit van de piloten
anderszijds dragen dan bij tot het kiezen van de eerder ongewone
en humoristische naam : de MANCHOTS (eigenlijk betekent dit ; een
pinguin uit de Zuidpoolstreken, of ook : een eenarmige en vandaar
ook : iemand die bijzonder onhandig is)
De aanbiedingen voor presentaties in binnen- en buitenland
blijven zich opstapelen en weldra is een strenge selectie
onontbeerlijk.
De patrouille tradt tot ver in het buitenland op wat dan weer
verre verplaatsingen en langdurige vluchten met zich mee bracht :
Troyes (Frankrijk), Middleton See Side (Groot-Brittannië),
Eindhoven (Nederland), Hunsborn (Duitsland), Ravenna (Italië)
SV-4B
die deel uitmaakten van het accro-team "Les manchots"
V18 Wit-zwart met rode "sun ray"
V28 Dezelfde decoratie
V64 Geel-zwart reserve toestel 1964 met lijnen geel-zwart 1966
zonder lijnen Met grote Manchot op het richtingsroer
V19 1964 oranje dan idem V64
V65 Idem als V18 met kleine Manchot op het richtingsroer -
reserve
Fotos van alle "Les Manchots" SV-4B toestellen, flyer en acro figuren
De V65 was waarschijnlijk de allereerste SV-4B met speciale
schildering en dit reeds in 1957, voor deelname van Adj A
Janssens aan de Lockheed Aerobatic Trophy. Na zijn deelname werd
de V65 nog 2 jaar gebruikt voor solo demonstraties.
Bijzonderheden van de demonstratie :
Verticale akrobatische manoeuvers zoals loopings en stallturns in
gesloten rugvlucht formatie.
Een twintigtal akrobatische figuren en en 15 formatie
veranderingen in 12 minuten binnen de limieten van een
middelmatig vliegveld.
Dit alles met een hoogteverlies van slechts 300 meter.
Jean
Feyten (4500 vlieguren) - Paul Christiaens (3000 vlieguren) en Alex Janssens ( 6000
vlieguren waarvan 4000 op SV-4B)
Fotos (C) Robert Roggeman
"Les
Manchots" en hun specialiteit : spiegelvliegen.
Gedurende airshows maakten ze zoveel "staart" contacten
dat de technici ze na iedere show moesten herschilderen...
Alex Janssens, grondlegger van de acrobatische mogelijkheden van de SV-4B overleed op 16/08/2016
Les
Meetings aériens d'Alex Janssens
|
-- |
Dates
|
Lieux
|
Circonstances
|
N°
SV4-B
|
|
1953 | 30 août | Casteau | V40 | |
1955 | 31 juillet | Aalst | V20 | |
1956 | 28 juin | Goetsenhoven | Fastes de l’EPE | V52 |
02 septembre | Genk | V20 | ||
09 septembre | Virton | V20 | ||
1957 | 16 mai | Goetsenhoven | Fastes de l’EPE | V65 |
29 mai | Brasschaat | Fastes de l’Aviation légère | V65 | |
14 juin | Kleine Brogel | Fastes du 10e Wing | V65 | |
22 juin | Brustem | Fastes de l’Operational Conversion Unit | V65 | |
05 juillet | Chièvres | Fastes du 7e Wing | V65 | |
12 juillet | Coventry | Lockheed Aerobatic Competition | V65 | |
18 août | Virton | V65 | ||
23 août | Florennes | Fastes du 2° Wing | V65 | |
07 septembre | Chièvres | V65 | ||
26 septembre | Beauvechain | Fastes du 1er Wing | V65 | |
1958 | 21 février | Goetsenhoven | Show au profit de médecins portugais | V65 |
21 avril | Goetsenhoven | Show au profit d’élèves médecins | V65 | |
29 juin | Bierset | Meeting des Nations | V65 | |
28 juillet | Casteau | Remise de brevets aux Cadets de l’Air | V65 | |
07 septembr | Virton | V65 | ||
14 septembre | Bierset | PAIM (Penthatlon aéronautique international militaire) | V65 | |
1960 | 10 avril | Koksijde | V65 | |
30 avril | Chièvres | V65 | ||
22 mai | Schaffen | V65 | ||
26 mai | Wevelgem | V65 | ||
02 septembre | Florennes | V65 | ||
04 septembre | Casteau | V65 | ||
22 septembre | Goetsenhoven | V65 | ||
1961 | 04 décembre | Brustem | V65 | |
1964 | 06 mai | Goetsenhoven | V18 | |
1965 | 01 septembre | Dax (2 journées) | V19 | |
08 septembre | Goetsenhoven | V64 | ||
1966 | 21 mai | Oostmalle | V28 | |
07 août | Beerse | V19 | ||
28 août | Marche | V19 | ||
03 septembre | Charleroi | (Touch-Flick roll-Touch) | V19 | |
18 septembre | Brasschaat | idem | V19 | |
1967 | 18 juin | Keiheuvel | V19 |
Vliegmeetings waar Alex Janssens demo vloog met de SV-4B (Bron : "Les Vieilles Tiges")
Database, geschiedenis
en foto gallerij van
de 65 SV-4B toestellen in dienst bij de Belgische Luchtmacht en
de nog vliegende toestellen.
Acro Team "Les
Manchots" , de toestellen die
hiervoor werden gebruikt en de piloten van het team. Artikel
Dominique Hanson.
Crash raport van het
tragisch ongeval met SV-4b V43 in Twente (Nederland) in 1986 - Crash raport van het
ongeval met SV-4B V53 op het Old Rhinebeck vliegveld van New York in 2001
- SV-4B crashes in België overzicht van alle SV-4B
crashes in België
SV-4B met Blackburn
Cirrus motor artikel van L. Wittemans.
Andere types van SV
toestellen en de LINK trainer , een opsomming van andere vliegtuigen
gebouwd door Stampe Vertongen, evenals een artikel over de LINK
trainer, de eerste generaties vliegsimulatoren.
SV-4B OO-ATD en Divoy en
Donnet, de vlucht naar de vrijheid
van Leon Divoy en Michel Donnet met SV-4B OO-ATD - SV-4B OO-ACB van
Verbraeck en Reuter , ze vluchtten met een SV-4B in '40 van Frankrijk
naar Portugal
SV-4B V2 vlucht naar
Kamina (Congo) , in 1950 kreeg militair piloot Manu Geerts de
opdracht SV-4B V2 af te leveren in Congo, Kamina. Een vlucht van
10.578km, en 66 uren vlucht, artikel van R. Decobeck.
SV-4B gedurende WWII in
Africa
, in het begin van WWII werden 24 toestellen van het eerste type
SV-4B naar Congo overgebracht. De eerste SV-4B versie had een
open cockpit. Artikel van L. Wittemans.
Belgische Lucht Cadetten, zij gebruikten tot in de
jaren 70 de laatste SV-4B toestellen in dienst van de Luchtmacht
als sleepvliegtuig.
SV links en andere
luchtvaart links.
Reacties van SV-4B piloten, mysterieuze fotos en contactadres