De Luchtcadetten in de jaren 60 en 70
Vanaf het einde van de jaren 40 tot in 1956 het jaar waarin de samenwerking tussen de burgelijke en militaire clubs wordt beëindigd helpt de Luchtmacht ook de Federatie van de Belgische zweefvliegclubs bij kampioenschappen of wedstrijden door het leveren van Tiger Moths uitgerust met de sauterelle sleepinrichting. Vanaf 1957 zijn het ongeveer zes SVB-4bs, afgedeeld van de Elementaire Vliegschool (EVS) die de flights zweefvliegtuigen van Chièvres en Beauvechain komen versterken. In 1961 worden dezelfde toestellen overgeheveld naar de nieuwe sleepflights (elk twee vliegtuigen). Het is een delikaat werk want het slepen van zweefvliegtuigen veroorzaakt een zekere vermoeidheid zowel voor de vliegtuigen als voor de piloten. Dit veroorzaakt een aantal ongevallen, niet altijd met materiële gevolgen. Het meest ernstige ongeval is zonder twijfel de crash op 15 mei 1965 van een SV-4b (V-51) te Bauffe bij het aanvliegen van Chièvres, wanneer de motor zijn vermogen verliest na het lossen van de trekkabel, met een stall tot gevolg waarbij de piloot Pierre Naus ernstig gekwetst wordt. Wanneer het Cenrum voor Zweefvliegen van Chièvres naar Goetsenhoven verhuist in 1967 worden de toestellen voorlopig toegewezen aan de EVS. Een nieuwe etappe naar meer autonomie van het zweefvliegen wordt bereikt wanneer het Centrum een eigen dotatie verkrijgt in juli 1970 van acht SV-4bs (V-4, -6, -33, -43, -46, -49, -52 et -62) waarvan de EVS geen gebruik meer maakt door de levering van de nieuwe opleidingstoestellen SIAI-Marchetti SF 260. Van deze acht vliegtuigen worden er zes operationeel gebruikt en twee gaan naar de reserve.
Brig. Gen. ret. Guy Van Eeckhoudt liet het volgende weten : Voor 1970
volgens wat ik weet waren er geen vaste toestellen aan de Luchtcadetten
toegewezen. Ik weet het want mijn vader, jong gepensionneerd, sleepte de
cadetten als reservist, toen ik leerling in de EVS was. ( vanaf 67). Ik
herinner me dat hij bijvoorbeeld met de 6 sleepte, maar die 6 was ook
dikwijls aanwezig te Goetsenhoven voor de opleiding.
Nochtans waren ze niet zomaar gekozen. De prioriteit blijft toegewezen
aan de opleiding, zelfs moest een WE gebeuren zonder towing vliegtuig
voor de cadetten.
De keuze van toestellen werd gemaakt door de Maintenance want somige
toestellen hadden de reputatie van een meer krachtige motor te hebben
dan een andere, ( de Manchots kozen zo hun toestellen) wat maakt dat na
de afschaffing van dit demo team sommige van hun toestellen werden
uitgerust met een sauterelle, zoals de 64.
Belgische Luchtcadetten en de SV-4B V39 in 1965
SV-4B als sleper bij de Luchtcadetten begin de jaren 60 (Denis Loriers)
Luchtcadetten in Oostmalle 1969
SV-4B V36 als sleepvliegtuig bij de Luchtcadetten in 1967 ( © Paul Baquet )
SV-4B V4 - V49 en V43 in loods Oostmalle 1969
Na
een theoretische opleiding van 2 jaar in Melsbroek of Gavere
gebeurde de eigenlijke vliegopleiding in Zoersel-Oostmalle en
Weelde.
Het opleidingstoestel was de Rhönlerche.
Enkel in Weelde werd een lier gebruikt.
In Oostmalle werden de zweefvliegtuigen in de lucht gesleept door
SV-4B toestellen.
Motor zwever Sperwer en SV-4B in Oostmalle-Zoersel (1973)
Hier vlogen de
laatste SV-4B toestellen van de Belgische Luchtmacht. Tussen 1969 en 1975 vlogen de volgende SV-4B toestellen bij de
Luchtcadetten :de V4 - V6 - V16 - V43 - V46 - V49 - V52 - V62.
Ook toestel V33 dat nu op de luchthaven van Zaventem hangt werd
als sleper gebruikt. Deze toestellen waren militaire vliegtuigen
verbonden aan het Centrum Voor Zweefvliegen (CVZ/CVV) dat in 1977
werd omgevormd tot het Militair Centrum Voor Zweefvliegen (MCVZ/CMVV).
De laatsten werden afgeschreven in 1975. Ze werden vervangen door
een Piper L21 van de Koninklijke Luchtmacht Nederland.
De V43 verongelukte in Twente in 1986, werd intussen
gerestaureerd en vliegt opnieuw. De V49 vliegt op vandaag nog
altijd in originele oranje kleuren, en is de enige SV-4B die eind
de jaren 90 nog een sleephaak had. V4 vliegt eveneens nog in de
originele kleuren, V16 vliegt nog in Canada (CG OMD), de V52
staat vliegensklaar in Deurne opgetuigd als de OO-ATD en V62
vliegt in Denemarken. De overige werden afgeschreven al
dan niet na ongevallen.
SV-4B V43 en V49 Oostmalle 1972
Rhönlerche zweefvliegtuigen, SV-4B V49 en V62 op de achtergrond (Oostmalle 1973) en dezelfde Hangar Noord in Oostmalle in 2019 (ongebruikt)
Schleiger Rhönlerche KA4 - de laatste zwever die door een SV-4B werd gesleept
Logboek Luchtcadet in 1973 toen de Rhönlerche zwevers gesleept werden door SV-4B's op EBZR (vliegveld Zoersel)
De sleephaak bevondt zich op de romp onder het richtingsroer en boven het staartwieltje. Bij het bevestigen van de sleepkabel werd 2 maal door de cadet met het richtingsroer gezwaaid. De SV piloot voelde deze beweging aan de stick en opende vanuit de cabine de haak. Nadat nog eens met richtingsroer werd gezwaaid voelde de piloot dat hij de ring mocht sluiten. Daar het sleepsysteem de kabel niet kon oprollen, moest de SV, nadat de zwever gelost werd, laag boven de landingsbaan vliegen en eerst de kabel afwerpen, alvorens de landing aan te vangen.
Aankoppelen sleepkabel aan de SV-4B sleper (OOstmalle 1969)
De Luchtcadetten vandaag
Zweefvliegtuig Astir and sleepvliegtuig van de Luchtcadetten vandaag (Defensie Dagen)
Enkele oud Luchtcadetten samen met hun voormalige instructeurs (M. Van Der Zwalmen en L. Slegers)
Leuke Anecdotes
Marc Meuleman :
In 1963 waren de instrukteurs Martin Baeke , Thirion (is dan als meteo meegegaan naar de Zuidpoolexpedities met de Gerlache), Péllisier (fafa) is later naar Temploux gegaan , (daar heeft hij me nog geholpen toen één van mijn C152 v Moorsele een noodlanding maakte in het veld dicht bij Temploux, was gerooid bietenveld van 230m , het vliegtuig was splinternieuw , nog geen 300u , OO-BET, Bart-en-Thomas mijn zoons, nu in Grimbergen , ik heb het toen eruit gevlogen met toelating v Buyscchaert v BvL) , Sylvain DeWeerdt, Gilbert Haway (EPE) en Lefèvre (later capt Air Belgium)
Ik kan me nog herinneren dat SDW eens met een leerling met de Lerche een looping maakte, waarschijnlijk slecht, de toile vd volledige bovenkant vd vleugels was verdwenen , Masuy was woedend..
ik weet niet meer welke SV het was...
De Luchtcadetten vandaag...
De v.z.w.
'Luchtcadetten van België' telt een 300-tal actieve cadetten en
aspiranten.
Voorzitter is Luitenant-generaal vlieger op rust Debêche.
Elk jaar biedt zij een 80-tal meisjes en jongens van 15 en 16
jaar de mogelijkheid om toe te treden en een opleiding tot
zweefvliegpiloot te volgen in Oostmalle of Weelde, in de
provincie Antwerpen.
Opleiding en vluchten zijn gratis!
Luchtcadetten betalen enkel hun maaltijden, een gedeelte van hun
kledijkosten en een beperkte jaarlijkse bijdrage.
Voor hun vorming staan zowel militairen als burgers in. Meestal
komen ze uit het luchtvaartmilieu en vinden ze hier het ideale
forum om hun kennis en rijke ervaring op een nieuwe generatie
over te dragen.
Hoe
zit dat nu met de opleiding?
Deze begint met een paaskamp.
De aspiranten volgen er gedurende twee weken de verschillende
theo- retische cursussen en leggen ver- volgens een examen over
de volledige stof af. Daarna nemen ze tijdens de zomervakantie
deel aan een vliegkamp van 3 weken en voeren ze in principe ook
hun eerste solo-vlucht uit.
Het tweede jaar mogen zij zich inschrijven voor een vliegkamp van
2 weken tijdens de paasvakantie, deelnemen aan vliegweekends én
daarenboven nog eens drie weken vliegen gedurende de
zomervakantie!
Vanaf het derde jaar mogen ze verder blijven deelnemen aan de
vliegweekends en zomerkampen. De beste cadetten worden
geselecteerd om, in het kader van een Internationaal
Uitwisselingsprogramma, gedurende twee weken een land van hun
keuze te bezoeken.
Die kosten worden integraal door de vereniging gedragen.
De cadetten dienen de v.z.w. evenwel te verlaten op het ogenblik
dat zij 19 jaar worden (de beste cadetten mogen blijven tot op
het ogenblik dat zij 21 jaar worden), maar hoogstwaarschijnlijk
hebben velen onder hen dan reeds definitief de weg naar een carrière
in de luchtvaart ingeslagen...
De
toelatingsvoorwaarden:
- Als je Luchtcadet wil worden, moet je de Belgische
nationaliteit hebben en moet je 15 of 16 jaar zijn op 01 januari
van het jaar waarvoor je kandidaat bent.
Ben je bijvoorbeeld kandidaat voor het jaar 2001, dan moet je
geboren zijn in 1984 of 1985 en moet je je inschrijven voor 01
augustus 2000. Je kunt je dus al inschrijven vanaf je 14de.
- Je moet uiteraard vooraf slagen voor een vrij strenge medische
keuring. Die vindt plaats in het Centrum voor Aërospatiale
Geneeskunde in Evere.
- De belangrijkste reden voor het niet-slagen om medische redenen
is het gezichtsvermogen. Je gezichtsvermogen zonder correctie
moet 10/10 bedragen en je mag niet de geringste afwijking in het
kleuren- of dieptezicht hebben.
Een correctie zoals bril, contactlenzen of operatie is niet
toegestaan.
- Je moet ook slagen in een vergelijkend examen wiskunde, niveau
einde 1e graad A.S.O., en een Nederlands dictee.
- Het spreekt voor zich dat je ook voldoende resultaten voor de
sportproeven dient te behalen.
Waar kun je terecht?
Voor iedereen met vragen omtrent de Luchtcadetten van België:
Kwartier Koning Albert I, Raketstraat 70 in 1130 Brussel.
Je kan ook bellen van 09 u tot 11 u 30 op het nummer : 02/701.5394
of 02/701.5396. Het faxnummer is: 02/701.5995 en het e-mail adres:
secr.bac@skynet.be.
Database, geschiedenis
en foto gallerij van
de 65 SV-4B toestellen in dienst bij de Belgische Luchtmacht en
de nog vliegende toestellen.
Acro Team "Les
Manchots" ,
de toestellen die hiervoor werden gebruikt en de piloten van het
team. Artikel Dominique Hanson.
Crash raport van het
tragisch ongeval met SV-4b V43 in Twente (Nederland) in 1986 - Crash raport van het
ongeval met SV-4B V53 op het Old Rhinebeck vliegveld van New York in 2001
- SV-4B crashes in België overzicht van alle SV-4B
crashes in België
SV-4B met Blackburn
Cirrus motor artikel van L. Wittemans.
Andere types van SV
toestellen en de LINK trainer , een opsomming van andere vliegtuigen
gebouwd door Stampe Vertongen, evenals een artikel over de LINK
trainer, de eerste generaties vliegsimulatoren.
SV-4B OO-ATD en Divoy en
Donnet, de vlucht naar de vrijheid
van Leon Divoy en Michel Donnet met SV-4B OO-ATD - SV-4B OO-ACB van
Verbraeck en Reuter , ze vluchtten met een SV-4B in '40 van Frankrijk
naar Portugal
SV-4B V2 vlucht naar
Kamina (Congo) , in 1950 kreeg militair piloot Manu Geerts de
opdracht SV-4B V2 af te leveren in Congo, Kamina. Een vlucht van
10.578km, en 66 uren vlucht, artikel van R. Decobeck.
SV-4B gedurende WWII in
Africa
, in het begin van WWII werden 24 toestellen van het eerste type
SV-4B naar Congo overgebracht. De eerste SV-4B versie had een
open cockpit. Artikel van L. Wittemans.
Belgische Lucht
Cadetten, zij gebruikten tot in de jaren 70 de laatste SV-4B
toestellen in dienst van de Luchtmacht als sleepvliegtuig.
overgebracht.
SV links en andere
luchtvaart links.
Reacties van SV-4B piloten, mysterieuze fotos en contactadres